Vizitúra a Bódván
A Bódva a Gömör-Szepesi-érchegység déli lejtőjén ered, majd a rövid szlovákiai szakasz után Hidvégardónál lépi át a magyar határt. Ezután a Tornai-dombsághoz tartozó Szalonnai-hegység és az Aggteleki-karszt, illetve a Rudabányai-hegység között áttöri a Perkupa-Szalonnai-szurdokot, majd a Szendrö és Szendrölád közötti szűkületet. Ezután végighalad a Cserehát és a Borsodi-dombság között, s végül Edelénynél a kiszélesedő Borsodi-medencében keresztülfolyva torkollik a Sajóba. A Bódva teljes hossza 110 km, amelyből 56 km esik Magyarország területére. A Bódva vízgyűjtő területe 1730 km2. Jelentősebb mellékfolyója a Jósva és a Rakaca. A Bódva a legnagyobb mederesésű folyó Magyarországon, amely átlagosan 83,8 cm/km. A víz átlagos sebessége 2-4 km/h, szélessége 8-14 m, míg a mélysége 0,1-1 m. A nyári és a kora őszi hónapokban - különösen az aszályos években - nagyon kevés víz van a mederben, így akkor evezésre nem alkalmas.
A Bódva vize közepesen tiszta, vízminősége II. osztályú. A hazai szakasz nehézségi foka; ZW-AC, tehát a szelíd vizek kategóriájába tartozik, de helyenként, rövid szakaszokon WW-I. is lehet.
Hasznos tudnivalók a Bódváról
Vízitúra kiinduló pontnak Tornanádaskát ajánljuk, mert itt van az utolsó vasútállomás. Aki Hidvégardóról szeretné kezdeni a túrát, annak Tornanádaskáról autóbusszal kell továbbutaznia. Gépkocsival természetesen mindkét helyen könnyen meg lehet közelíteni a vízpartot.
A Bódva csak kajakkal és kenuval járható. Evezés közben nagy figyelmet kell fordítani a fatönkökre, híd maradványokra, gyalogbürükre, a hirtelen ellaposodó zátonyos mederszakaszokra, a derékszögű, vagy hajtűkanyarokra és magas vízállásnál az alacsony építésű hidakra.
A Bódva vizét több malomgát, fenékgát és gázló duzzasztja. Ezen régi létesítmények nagy része már megrongálódott, használaton kívül kerültek, javításukról nem gondoskodnak, ezért közelükben óvatosan kell haladni és ajánlatos minden esetben csónakunkat átemelni. Szemrevételezés nélkül ne próbálkozzunk a zúgókon áthaladni, mert azok veszélyesek lehetnek.
Bódva: Hidvégardó - Boldva
56,8 itt lép be a Bódva Magyarország területére j. Csehszlovákia, b. Magyarország.
56,1 közúti híd, eddig tart a határszakasz, b. HIDVÉGARDÓ (900) a volt Gedeon- és Papp- féle kúriák.
55,1 csővezeték és gyaloghíd, jó túrakezdési hely.
54,7 gázló vízállástól függően át kell emelni.
51,8 j. TORNANÁDASKA (600) 0,5 km, kastély és védett park, a vasútállomás 500 m-re a parttól.
49,8 malomgát, átemelés után elhaladás a b. ágban (1.sz. ábra).
49,4 közúti híd.
48,6 közúti híd, j. KOMJÁTI (500) 100 m.
47,3 közúti híd, j. BÓDVASZILAS (2000) 800 m.
47,0 vasúti híd.
45,7 malomgát, átemelés után elhaladás a j. ágban (2.sz. ábra).
44,7 közúti híd, b. BÓDVARÁKÓ (300) 800 m.
42,0 földúti híd.
40,7 j. Jósva-patak torkolata.
37,9 közúti híd, j. PERKUPA (1000) 300 m. Szádvár romjai 2 óra járásra.
34,0 közúti híd, b. SZALONNA (1100). 300 m, XII. sz-i román stílusú körtemplom, a XIII. sz.-ban bővítve.
Martonyi-kolostorrom 3 órára.
32,3 gázló, vízállástól függően át kell emelni.
32,2 b. Rakaca patak torkolata. A patakon a torkolattól 2,3 km-re duzzasztógát található, itt át kell emelni.
Ezen a szakaszon a meder esése 100 cm/km, nehézségi foka WW-I és WW-I +. A gát feletti víztározó hossza 3,3 km, szélessége 500-700 m. Csak vizbő időszakban van vízeresztés, amely még a torkolat alatt is nagy sodrást idéz elő. A VÍZITOURS a tóparton 6 db 2 ágyas, 4 db 3 ágyas szobát, a faluban további 2 db 4 ágyas szobát tud biztosítani. Helyfoglalás: 1369 Budapest, Pf. 352, tel.:l/112-1409
31,2 Csehipusztai volt malomduzzasztó, vigyázat, romos! A duzzasztó előtt facölöpök, a gát helyén vascölöpök vannak. Ajánlatos a j. ágba átemelni a b. parton. (3.sz. ábra).
30,1 gázló, vízállástól függően át kell emelni.
28,4 közúti híd, mindkét parton SZENDRÖ (4600). Étterem, cukrászda és forrásvizű strand található. Várrom és a XVII. sz.-ban épült Csáky-kastély, valamint Kékfestő Múzeum:
27,0 közúti híd.
23,9 közúti híd, j. Büdöskútpuszta.
20,0 közúti híd, b. SZENDRŐLÁD (1600). Vármaradványok, gótikus kastély.
18,7 vasúti híd.
18,2 közúti híd, alatta kis fenékgát, esetleg át kell emelni. ,
16,8 malomgát, a j. ágba kell átemelni (4.sz. ábra).
14,9 közúti híd.
13,6 és 13,4 gázlók a vízállástól függően át kell emelni.
13,1 gyaloghíd, mindkét parton EDELÉNY (12 000). A j. parti rész korábbi neve Borsod volt, a vármegye névadója. Több étterem, presszó, bisztró és cukrászda. Borsodi földvár maradványai, az L'Huilier építtette Koháry-Koburg-féle rokokó kastély 1730-ból védett parkkal és az 1983-ban épült modern görög katolikus templom érdemes a megtekintésre.
12,3 közúti híd. Előtte és utána kisebb fenékgát!
10,4 kőszórásos fenékgát, vízállástól függően át kell emelni.
8,9 gázló, vízállástól függően át kell emelni.
6,1 közúti híd.
5,8 elbontott fenékgát-maradványok!
1,0 közúti híd és b. BOLDVA (2400), cukrászda. Temploma 1203-as oklevélben már szerepel. tornya fa galériával.
0,1 duzzasztómű. Átemelés a j. oldalon, esetleg egyenesen a Sajóba
0,0 torkolat a Sajóba a 69,3 fkm-nél.